Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Prawa konsumentów podczas zbiórek. Jak skutecznie uzyskać pomoc ubezpieczeniową po powodzi? A także o prawach pasażerów w przypadku odwołania podróży.
Kłopoty z siecią telekomunikacyjną? Gdzie zgłaszać przerwę w dostawie prądu, wymianę uszkodzonego licznika? Co zrobić jeśli zalało instalację elektryczną lub urządzenie gazowe?
Inspekcja Handlowa rozpoczyna - na polecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - monitoring cen i kontrole u nieuczciwych przedsiębiorców. Będzie niezwłocznie reagować na zgłoszenia od konsumentów.
Prezes UOKiK sprawdza sytuację na terenach dotkniętych powodzią
Prezes UOKiK monitoruje, czy na terenach dotkniętych powodzią może dochodzić do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przede wszystkim, czy nie dochodzi do zmów cenowych lub nadużywania pozycji dominującej, których efektem byłby np. wzrost cen produktów pierwszej potrzeby czy też materiałów budowlanych niezbędnych do remontów i odbudowy zalanych budynków.
Inspekcja Handlowa w toku prowadzonego postępowania będzie dynamicznie reagowała na sygnały z rynku, wskazujące na możliwe naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorców.
[Warszawa, 18 września 2024 r.] Skutki powodzi są odczuwalne przez wiele tysięcy dotkniętych nią osób. Dramat poszkodowanych może rodzić pokusę wykorzystania tej sytuacji, np. poprzez wzrost ceny towarów lub usług. Prezes UOKiK w ramach swoich kompetencji zweryfikuje, czy doszło do wzrostu cen i czy mogły być one wynikiem zmów rynkowych lub wykorzystywania pozycji dominującej przez rynkowych potentatów.
- Chęć wzbogacenia się na tragedii osób poszkodowanych przez powódź jest czymś porażającym i niedopuszczalnym. Nie chcemy utrudniać pracy przedsiębiorcom walczącym z powodzią i jej skutkami, będziemy jednak reagowali na wszelkie próby łamania prawa i wykorzystania sytuacji przez nieuczciwych przedsiębiorców. Obecnie potrzebna na rynku jest przede wszystkim empatia i solidarność, nie można wykorzystywać trudnego położenia powodzian. Będziemy zgodnie z naszymi kompetencjami podejmowali stanowcze działania wszędzie tam, gdzie mogą występować nadużycia, zwracając szczególną uwagę na kształtowanie cen towarów i świadczonych usług – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zgodnie z prawem zakazane są porozumienia przedsiębiorców zmierzające do ustalenia cen towarów lub usług. Praktyką niezgodną z prawem jest również wykorzystywanie pozycji rynkowej przez przedsiębiorców posiadających pozycję dominującą na danym rynku. Za ograniczanie konkurencji grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Zachęcamy wszystkich, którzy podejrzewają stosowanie takich praktyk na terenach dotkniętych powodzią, do kontaktu z UOKiK. W zakresie podejrzenia praktyk ograniczających konkurencję prosimy o kontakt pod adresem sygnalista@uokik.gov.pl i nr tel. 22 55 60 560. Nieprawidłowości można zgłaszać również do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Niezależnie w toku prowadzonego w UOKiK postępowania, również bez wcześniejszego informowania przedsiębiorców o kontroli, działania podejmie podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa. Inspektorzy będą reagowali na sygnały z rynku i kontrolowali przedsiębiorców działających niezgodnie z prawem. Dziś odbyła się odprawa Prezesa UOKiK z szefami Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej z południowo – zachodniej Polski, na której szczegółowo omówiono zakres kontroli. Prosimy konsumentów o zgłaszanie nieprawidłowości także bezpośrednio do Wojewódzkich Inspektoratów.
- Mieszkańcy terenów dotkniętych powodzią znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Dlatego apeluję do przedsiębiorców o uczciwość w działaniu i niewykorzystywanie tej tragedii. Biznes musi okazać solidarność i odpowiedzialność, w szczególności najwięksi uczestnicy rynku - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Więcej informacji (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów):
przez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej ePUAP: /IH/skrytka
Można również skorzystać z poczty tradycyjnej, wysyłając dokumenty na adres: Wojewódzki InspektoratInspekcji Handlowej w Katowicach ul. Brata Alberta 4 40-020 Katowice