Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.
Zadania i organizację Inspekcji Handlowej, zasady postępowania organów Inspekcji oraz prawa i obowiązki pracowników Inspekcji reguluje, oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie:
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego trybu pobierania i badania próbek produktów przez organy Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 496);
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. w sprawie wzoru legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz trybu jej wydawania i wymiany, oraz wzorów protokołu kontroli, protokołu oględzin i protokołu rozprawy (Dz. U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1056);
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2002 r. w sprawie sposobu współdziałania organów Inspekcji Handlowej z powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów, organami administracji rządowej i samorządowej, organami kontroli oraz organizacjami pozarządowymi reprezentującymi interesy konsumentów (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1072);
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie określenia regulaminu organizacji i działania stałych sądów polubownych przy wojewódzkich inspektorach inspekcji handlowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 1356);
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2001 r. w sprawie list rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług (Dz.U. z 2001 r. Nr 85, poz. 931);
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2001 r. w sprawie zasad organizacji wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1173).
Do postępowania przed organami Inspekcji w zakresie nieuregulowanym ww. ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 256).
Zadania Inspekcji Handlowej wykonują:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wojewoda przy pomocy Wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, jako kierownika Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
W postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji Handlowej organem właściwym jest wojewódzki inspektor, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej. Organem wyższego stopnia jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Najważniejsze informacje dot. procedury oceny towaru na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/515 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 764/2008
Prawa konsumentów podczas zbiórek. Jak skutecznie uzyskać pomoc ubezpieczeniową po powodzi? A także o prawach pasażerów w przypadku odwołania podróży.
Kłopoty z siecią telekomunikacyjną? Gdzie zgłaszać przerwę w dostawie prądu, wymianę uszkodzonego licznika? Co zrobić jeśli zalało instalację elektryczną lub urządzenie gazowe?
Inspekcja Handlowa rozpoczyna - na polecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - monitoring cen i kontrole u nieuczciwych przedsiębiorców. Będzie niezwłocznie reagować na zgłoszenia od konsumentów.
Prezes UOKiK sprawdza sytuację na terenach dotkniętych powodzią
Prezes UOKiK monitoruje, czy na terenach dotkniętych powodzią może dochodzić do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przede wszystkim, czy nie dochodzi do zmów cenowych lub nadużywania pozycji dominującej, których efektem byłby np. wzrost cen produktów pierwszej potrzeby czy też materiałów budowlanych niezbędnych do remontów i odbudowy zalanych budynków.
Inspekcja Handlowa w toku prowadzonego postępowania będzie dynamicznie reagowała na sygnały z rynku, wskazujące na możliwe naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorców.
[Warszawa, 18 września 2024 r.] Skutki powodzi są odczuwalne przez wiele tysięcy dotkniętych nią osób. Dramat poszkodowanych może rodzić pokusę wykorzystania tej sytuacji, np. poprzez wzrost ceny towarów lub usług. Prezes UOKiK w ramach swoich kompetencji zweryfikuje, czy doszło do wzrostu cen i czy mogły być one wynikiem zmów rynkowych lub wykorzystywania pozycji dominującej przez rynkowych potentatów.
- Chęć wzbogacenia się na tragedii osób poszkodowanych przez powódź jest czymś porażającym i niedopuszczalnym. Nie chcemy utrudniać pracy przedsiębiorcom walczącym z powodzią i jej skutkami, będziemy jednak reagowali na wszelkie próby łamania prawa i wykorzystania sytuacji przez nieuczciwych przedsiębiorców. Obecnie potrzebna na rynku jest przede wszystkim empatia i solidarność, nie można wykorzystywać trudnego położenia powodzian. Będziemy zgodnie z naszymi kompetencjami podejmowali stanowcze działania wszędzie tam, gdzie mogą występować nadużycia, zwracając szczególną uwagę na kształtowanie cen towarów i świadczonych usług – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zgodnie z prawem zakazane są porozumienia przedsiębiorców zmierzające do ustalenia cen towarów lub usług. Praktyką niezgodną z prawem jest również wykorzystywanie pozycji rynkowej przez przedsiębiorców posiadających pozycję dominującą na danym rynku. Za ograniczanie konkurencji grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Zachęcamy wszystkich, którzy podejrzewają stosowanie takich praktyk na terenach dotkniętych powodzią, do kontaktu z UOKiK. W zakresie podejrzenia praktyk ograniczających konkurencję prosimy o kontakt pod adresem sygnalista@uokik.gov.pl i nr tel. 22 55 60 560. Nieprawidłowości można zgłaszać również do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Niezależnie w toku prowadzonego w UOKiK postępowania, również bez wcześniejszego informowania przedsiębiorców o kontroli, działania podejmie podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa. Inspektorzy będą reagowali na sygnały z rynku i kontrolowali przedsiębiorców działających niezgodnie z prawem. Dziś odbyła się odprawa Prezesa UOKiK z szefami Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej z południowo – zachodniej Polski, na której szczegółowo omówiono zakres kontroli. Prosimy konsumentów o zgłaszanie nieprawidłowości także bezpośrednio do Wojewódzkich Inspektoratów.
- Mieszkańcy terenów dotkniętych powodzią znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Dlatego apeluję do przedsiębiorców o uczciwość w działaniu i niewykorzystywanie tej tragedii. Biznes musi okazać solidarność i odpowiedzialność, w szczególności najwięksi uczestnicy rynku - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Więcej informacji (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów):
przez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej ePUAP: /IH/skrytka
Można również skorzystać z poczty tradycyjnej, wysyłając dokumenty na adres: Wojewódzki InspektoratInspekcji Handlowej w Katowicach ul. Brata Alberta 4 40-020 Katowice