Zimowy sprzęt sportowy - kontrola Inspekcji Handlowej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

31 stycznia 2020

  • Narty, łyżwy, snowboard – warto wiedzieć, czy są bezpieczne.
  • Inspekcja Handlowa skontrolowała te produkty w I kwartale 2019 roku.

Dobra wiadomość dla miłośników zimowego szaleństwa: nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania.

[Warszawa, 31 stycznia 2020 r.] Inspekcja Handlowa w I kwartale 2019 roku skontrolowała produkty takie jak narty, kijki, snowboardy, łyżwy i buty narciarskie w 15 województwach. Większość skontrolowanych partii (96 proc.) pochodziła z zagranicy. Kontrole objęły 64 przedsiębiorców – głównie sklepy detaliczne i markety.

Inspektorzy sprawdzili 256 partii sprzętu pod względem odpowiednich wymogów bezpieczeństwa i nie stwierdzili nieprawidłowości konstrukcyjnych. Zakwestionowali 63 partie produktów (24,6 proc.) wyłącznie ze względu na oznakowanie. Najczęściej brakowało danych producenta, były one niepełne (46 proc.) lub instrukcja użytkowania była niekompletna (41,3 proc.). W 10 przypadkach brakowało instrukcji w języku polskim, a w trzech nie było jej w ogóle.

Wielu sprzedawców już w trakcie kontroli dobrowolnie uzupełniło braki w oznakowaniu, część wycofała sprzęt ze sprzedaży do czasu poprawy nieprawidłowości. Ponadto, w przypadku 19  przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzenie produktów na rynek inspektorzy Inspekcji Handlowej zawnioskowali o poprawę oznakowania.

Gdy kupujesz narty, łyżwy, snowboard:

  • sprawdź, czy sprzęt nie jest uszkodzony, czy nie ma widocznych gołym okiem wad konstrukcyjnych,
  • dobierz sprzęt odpowiedni do wagi i wzrostu,
  • skorzystaj z porady sprzedawcy, uważaj jednak, gdy sprzedawca poleca ci konkretny model lub markę nie pytając o umiejętności, ambicje, cel,
  • sprawdź, czy nie brakuje danych producenta lub dystrybutora,
  • zwróć uwagę, czy do produktu jest dołączona instrukcja użytkowania w wersji polskiej,
  • w razie wątpliwości skontaktuj się z najbliższym Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej.

Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 - organizacja dlakonsumenta.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2020-01-31
Data publikacji:2020-01-31
Osoba sporządzająca dokument:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Osoba wprowadzająca dokument:Administrator
Liczba odwiedzin:50